top of page
Keresés

A Toji piac és a Fushimi Inari Szentély.

Végre eljött a nap, amit oly nagyon vártam. Az első látogatásom alkalmával már nagyon mély benyomást tett rám a piac és az atmoszférája, ami körbe lengi.

A Toji templomot 794-ben alapították Kammu császár parancsára, hogy imádkozzanak a nemzeti békéért.

Minden hónap 21-én több száz árus már reggel 8:00 vagy 9:00 órakor felsorakozik a standjainál, és nagyjából 16:00 óráig várják a vevőket.

Bár a Nijo kastély és az arany pavilon Kiotó leghíresebb látnivalói közé tartoznak, a Toji piac legalább ugyanilyen értékes kulturális esemény, legalább ugyanannyi fotózási lehetőséggel.

A kétes gyógymódokat árusító modern kori gyógyszerészektől a felbecsülhetetlen értékű régiségek soráig a Toji piac valószínűleg a legintenzívebb és legegyedibb japán vásárlási élmény.

A Toji egyik legvonzóbb tulajdonsága az elhelyezkedése - mindössze tizenöt perc séta a JR Kiotói pályaudvartól.

A kézzel készített fából készült játékoktól kezdve a festett függőtekercsekig és az ukiyo-e fametszetekig mindent megtalálhatunk.

A vannak szép kerámiák is, ha csak egy egyszerű teáskannát vagy néhány szakéscsészét szeretnénk. Még szép új chawanokat is lehet találni elfogadható áron.

Ha beleszeretünk egy antik chawan-ba, amely messze meghaladja az anyagi helyzetünket, még nincs minden veszve. A Toji egyike azon kevés helyeknek Japánban, ahol az árak alkuképesek. Ha udvariasan megkérdezzük, hogy mi a legjobb ár, amit adni tud az eladó, ez néha elég ahhoz, hogy az árat körülbelül tíz százalékkal lejjebb vigyék.

Tehát megérkeztünk a piacra és háromfelé váltunk, mivel mindenki más iramban szeret sétálni és más érdeklődési körrel rendelkezik. Megbeszéltük, hogy a főbejáratnál találkozunk tizenegy órakor.

A vásár fantasztikus volt. Pezsgő atmoszférájával és érdekes dolgaival. Érdemes szépen lassan haladva mindent jól átnézni, mert sok kincs észrevehetetlen az első pillantásra.

A bejárat mellett szép bonszájokat és kiegészítőket lehet kapni. Ha szeretjük a növényeket érdemes ezeken a sorokon is végigsétálni.

Javaslom, hogy vigyük a szokásos hátizsákot benne az elmaradhatatlan folyadékkal és tegyünk a hátizsákba egy nagyobb szatyrot, ha valami méretesebb dolgot veszünk. Én például többek között vettem két haori-t és két kimonót. Ezek igen nagy helyet foglalnak el és bajban lehetünk, ha nincs nálunk egy nagyobb hordozó alkalmatosság.

Találtam egy gyakorlókardot is, ami szinte új állapotban volt. Nem hiszem, hogy bárki használta előtte. Remek árban vettem meg és beszélgettem egy jót az eladóval. Persze a beszélgetés itt egy kicsit túlzás, mert egy másik japán úriember segített tolmácsolni. Mint kiderült az eladó is japán kardvívást gyakorol és a Tosa Iaido stílusban jártas.

Tehát egy nagy batyuval a hátamon és egy karddal a vállamon indultam tovább. A fényképezés innentől kezdve kissé nehézkesé vált, de ez nem tarthatott vissza, hogy ne készítsek képeket a piac melletti templomokról.

Az egyikben éppen egy szertartást tartottak, ami lenyűgöző volt a bentről hallatszó kántálással.

Nagyon napos és meleg idő volt egész délelőtt ezért ne feledjük a napernyőt vagy kalapot és a napkrémet. De szintén legyen nálunk esernyő, mert amikor először jártam itt, akkor esett. Fontos a folyadékpótlás. Ha elfogyott a vizünk, vehetünk egy másikat valamelyik italautomatából és sok árusnál lehet ételt is kapni.

Miután végeztünk a piacon, hazamentünk lepakolni és pihenni egy kicsit.

A következő úticélunk a Fushimi Inari Szentély volt.

Fushimi Inari Szentély

Már délután volt, amikor elindultunk a szentélybe. Szép volt a lenyugvó nap és tökéletes a fotózáshoz. Ha tehetjük menjünk vagy kora reggel vagy estefelé, mert a fények, amik átszűrődnek a kapuk között, felejthetetlen élményt nyújtanak és remek képeket lehet készíteni.

Megérkezés után ismét szétnéztünk a szentélyhez vezető boltok során. Számos szuvenírbolt kínál mindenféle rókával kapcsolatos emléktárgyat. Venni szerettem volna egy róka maszkot, de sajnos csak nagyon silány minőségűek voltak. Így ez most elmaradt, de sok más szép ajándékot is lehet kapni.

A 8. századig visszanyúló történelmével a Fushimi Inari Taisha a központja az országszerte található mintegy 30 000 Inari szentélynek. Az Inari-hegyen és annak környékén található szentélykomplexum a hegy lábánál található.

A lenti szentély gyönyörű és tele van emberekkel, az épületek fantasztikus színekben pompáznak, ahogy már említettem a reggeli vagy az esti fények a legideálisabbak, mert szépen kiemelik a narancssárga és vörös árnyalatú épületeket.

A Fushimi Inari Taisha sétányait mintegy tízezer torii-kapu szegélyezi. A szentély másik népszerű látnivalója a számos kitsune-szobor, a rókák, akikről úgy tartják, hogy a mezőgazdaság és az üzlet istenének, Inari-nak a hírnökei. Remek szórakozás sétát tenni a szentély területén, hogy megnézzük, hányféle rókaszobrot találunk.

Rövid túrával egy enyhe emelkedőn felfelé eljuthatunk a középső szentélyhez, ahol egy róka alakú emléktáblára írhatjuk a kívánságunkat.

A Fushimi Inari szentélyben sétálva megfigyeltethetjük, hogy mindenhol róka szobrok vesznek körül bennünket, a rókákat Inari isten hírnökeinek tartják. Ezek a szobrok mindenféle alakúak és méretűek, sokuk szájában vagy mellső mancsa alatt szimbolikus tárgyat tartanak, például egy rizstároló kulcsát vagy az isten szellemét jelképező követ.

Bár a legtöbb szobor kőből készült, az oltárokon porcelán rókák is találhatók. Az ember azt várná, hogy ezek a rókák vörösek vagy barnák, de annak jelképezésére, hogy ezek a kitsune-k mitikus lények, amelyek az emberi szem számára általában láthatatlanok, fehér színben ábrázolják őket.

Ha láttunk már bármilyen fotót Kiotóról, valószínűleg láthattunk már egyet a hosszú, véget nem érőnek tűnő, zománcpiros kapukból álló alagútról. Ez az alagút valójában a Fushimi Inari Taisha-nál található, és torii kapukból áll. A szentély istensége iránti hála kifejezésére a látogatók hagyományosan egy-egy torii-kaput adományoznak, amikor kívánságuk teljesül, vagy amikor jólétért imádkoznak. Ezt a hagyományt már több évszázada folytatják, és ennek eredményeként a szentély számtalan kaput halmozott fel, és ezért a senbondorii ("ezer kapu") nevet adták nekik. Minden torii kapu hátoldalán az adományozó neve és az adományozás dátuma olvasható. Mérettől függően 180 000 és 1 300 000 jen közötti összegbe kerülhet egy-egy kapu.

Szépen lassan érdemes sétálni, megfigyelni minden sarkot és rókát. Útközben található egy két bolt, ha valami harapnivalót vagy italt szeretnénk venni.

Ahogy sétálunk felfelé az úton az oldalról a kapukon keresztül beszűrődő napfény egy valószerűtlen világba vezetett bennünket.

Ahogy felértünk a hegy tetejére, a kilátás elkápráztatott minket. A város panorámája a magasból lenyűgöző volt, és a friss levegőt szívva éreztem, hogy mintha a múlt és a jelen egyszerre jelenne meg előttem. Megálltam egy pillanatra, hogy magamba szívjam a körülöttem lévő szépséget és nyugalmat. A hegy tetején pedig, ahol csendesen megpihentünk és elidőztünk Kiotó látképét csodáltuk még hosszú percekig.

Aztán elindultunk lefelé, mert már valóban sötétedett. De a hely még varázslatosabbá vált a halványuló nap színeiben. Azt vártam, hogy valahol meglátok egy Yokai-t a kapuk között vagy az erdőben osonni. Ez már a szellemek ideje volt és nem tudhattuk, hogy egy-egy árnyék mit takar. Ezért elindultunk haza, hogy kipihenjük ezt az igazán hosszú napot.

Aznap Kiotóban többet kaptam, mint vártam. A Toji piac izgalmas forgatagával és a vásárlás örömével, valamint a Fushimi Inari szentély lélegzetelállító kilátásával és spirituális megtapasztalásával mind-mind emlékezetes pillanatokat hoztak az utazásunk során. Kiotó városa egy különleges hely, amely minden látogatót magával ragad, és ezt aznap ismét megtapasztalhattuk.